etendafvallen_headerkopie

In 2012 is Dennis Rademaker begonnen met Etend Afvallen
[1]. Een online concept dat mensen kunnen gebruiken (2). Zijn methode is terug te vinden op internet en diverse fora. Op die manier heb ik er ook kennis van genomen. Is de informatie die erop te vinden is onderbouwd?

Wat is Etend Afvallen?

Hij begint te vertellen over de gevaren van overgewicht en obesitas en dat veel mensen een dieet niet volhouden (het is een marteling en een dieet vergelijkt hij met het eten van ‘konijnenvoer’) en gaan jojo-en. De dieetindustrie zou niet gebaat zijn om mensen te helpen met afvallen. Daarmee zouden de klanten niets meer waard zijn [1]. Dennis Rademaker heeft geen baat met zijn programma en wil mensen helpen. Hij biedt dit éénmalig aan. Zijn online methode duurt twaalf weken en kost € 297,-. Er is maar plaats voor 1000 personen (totaal € 297.000).

Zijn insteek is dat mensen het liefst met zo min mogelijk inspanning een maximaal resultaat willen bereiken. De ideale pil daarvoor bestaat niet, maar zijn methode zou er dicht bij in de buurt komen.
Een aangepaste voeding zou niemand volhouden, niet leuk zijn en het gewicht zou er weer snel terug aan zitten. Cardiotraining zorgt voor een tijdelijk verhoogd energieverbruik, maar zou bijna direct dalen. De oplossing zou zijn om het energieverbruik te verhogen met spierversterkende oefeningen [3]. Door dit drie keer in de week te doen val je gegarandeerd af. De voeding aanpassen is niet nodig. Iedereen kan gewoon alles blijven eten.

Dennis Rademaker schrijft:

Je Leeft Gewoon Langer Als Je Afvalt! [1]

Het bovenstaande zou je verwachten aangezien gewichtsverlies een positief effect heeft op verschillende risicofactoren. Onderzoek laat echter tegenstrijdige resultaten zien [4, 5]. Verklaringen hiervoor zijn een slechte onderzoeksopzet en een gebrek aan controle van confounders. Ook heeft het waarschijnlijk te maken met de samenstelling en verhouding van het gewichtsverlies. Subcutaan vet zou net als de vetvrije massa beschermend werken. Abdominaal en ectopisch vet daarentegen is een risicofactor. Vreemd genoeg kan daarom niet hard gemaakt worden dat je langer leeft wanneer je afvalt. Gezonde mensen met overgewicht en obesitas laten zelfs een verhoogt risico op overlijden zien na te zijn afgevallen.

Affliatie

Er is op internet ook een website te vinden waarbij met behulp van een video wordt uitgelegd hoe anderen het programma kunnen gebruiken en aanbieden om er geld mee te verdienen [2]. Het programma is dan ook voornamelijk bedoeld om geld mee te verdienen. Op die website staan standaard voorbeelden op die aan mensen gemaild kunnen worden. Blijkbaar kan hij hiermee in de toekomst kijken. Voordat hij het kon weten was er namelijk al in een voorbeeld te lezen:

Daar ben ik weer, hier Dennis, van Etend Afvallen. Sorry voor het niet zo nette onderwerp van deze e-mail, maar ik ben me echt kapot geschrokken! Gisteren heb ik je een link gestuurd om mijn eerste training van de methode Etend Afvallen GRATIS te volgen. En HOLY ****, wat een reacties!!! Al 196 mensen hebben gereageerd! Dit had ik echt niet verwacht….”

“Hallo, Zo, dat was een werk! Maar gelukkig heb ik de meeste reacties op Etend Afvallen en de gratis training kunnen beantwoorden. Wat me opviel is dat er toch een hele hoop mensen zijn die er niet van overtuigd zijn dat ze kunnen afvallen. Misschien heb jij dat ook wel. En weet je, dat begrijp ik!”

En gedurende een aantal dagen kreeg ik keurig die standaardvoorbeelden in mijn mailbox met de bedoeling dat het allemaal persoonlijk is. Ook wordt er in de video gezegd dat mensen met zo weinig mogelijk inspanning zoveel mogelijk willen afvallen. Het liefst willen ze pizza, friet en hamburgers blijven eten. Dat zou precies zijn wat Etendafvallen biedt met het product. Mensen kunnen gewoon blijven eten wat ze willen (zie de video referentie 2 op 5:00 – 5:30).

Kritische vragen

Als geïnteresseerde in het programma heb ik mijn email opgegeven waarna ik meer informatie kreeg. Deze bestond uit diverse mailtjes waarin ik blijkbaar werd gezien als iemand die me had aangemeld om af te vallen [6]. Vervolgens heb ik enkele kritisch vragen gesteld:

“De oorzaak van overgewicht en obesitas is multifactorieel. Zowel inactiviteit, eetpatroon, psychologische factoren, gebrek aan kennis, opvoeding, erfelijkheid en de obesogene leefomgeving spelen hierbij een rol. Waaruit blijkt dat jouw methode zo effectief is? Is er onderzoek dat dat bevestigt? Bijvoorbeeld dat een dergelijke inspanning de stofwisseling tot 48 uur lang verhoogt en met hoeveel? Met name de intensiteit en de lengte hebben hier invloed op. Met een minimale inspanning (zoals jij jouw methode omschrijft) lijkt het effect daarop beperkt.
Het geven van je eigen ervaring uit de praktijk is voor anderen oncontroleerbaar [7]. Het klinkt alsof een slager zijn eigen vlees keurt (met alle respect).
Naast het ontstaan van overgewicht en obesitas is een verkeerde voeding ook oorzaak van een aantal (chronische) ziekten. Het lijkt mij een onjuiste benadering om een ongezond voedingspatroon niet aan te passen. Ten eerste verbetert het de gezondheid en ten tweede is het effectiever om af te vallen [8, 9].
Bovendien zorgt extra beweging voor een toename van de eetlust waardoor het extra energieverbruik voor een groot deel wordt gecompenseerd [10, 11]. Zeker op de langere termijn. Dit benadrukt dat ook aandacht schenken aan de voeding van belang is. Dit druist toch in tegen jouw methode waarbij mensen kunnen blijven eten wat ze maar willen?

Reactie Dennis Rademaker

“Bedankt voor je interesse in mijn afslankprogramma en ik zal je vragen zo goed mogelijk beantwoorden.
Ten eerste wil ik zeggen dat ik het geheel met jouw stellingen over factoren voor afslanken eens bent, ik pas deze dan ook bijna allemaal toe in mij Etend Afvallen programma.
Waarom mijn methode zo effectief is, is absoluut geen ‘rocket science’ of een compleet nieuwe uitvinding maar een combinatie van 20 jaar ervaring en opleiding binnen de sport- en gezondheidsbranche en de fysiologische wetten van het lichaam.
Mijn programma werkt door middel van het uitvoeren van spierverstevigende oefeningen met een dusdanige intensiteit en uitvoering dat er vetverbranding plaats vind.
Het zijn je spieren die 24 uur per dag energie verbruiken. Vooral in rust, wanneer je niet aan het sporten bent, zijn jouw opgeslagen vetreserves de belangrijkste energiebron voor jouw spieren. Vetten zijn eigenlijk opgeslagen energie. Hoe groter jouw spiermassa hoe meer vetten je gaat verbranden. Met andere woorden, jouw stofwisseling wordt hoger en een gevolg van spierverstevigende oefeningen is dat deze stofwisseling tot 48 uur na inspanning hoog blijft. Hoeveel dit is is per persoon verschillend omdat geen enkel persoon dezelfde ruststofwisseling heeft. Het verliezen van spieren is iets wat je absoluut moet voorkomen. Strenge diëten en te veel cardio zijn de oorzaken van het verlies van spiermassa.
Je kunt pas spreken van dat lengte en intensiteit bepalend zijn voor een resultaat als je weet wat de activiteit is. Het is logisch en duidelijk dat je bijv. met 1 uur wandelen in het park minder calorieën verbrand dan met 1 uur borstcrawl zwemmen. Dit is ook de reden dat met mijn programma minder tijd nodig is om net zo veel of meer calorieën te verbranden dan met bijv. een cardio activiteit.
Voeding is zeker een belangrijk onderdeel om gewicht te verliezen. Dit is daarom ook een onderdeel van het etend afvallen programma. Een voedingsadvies en voedingspatroon zijn in het programma verwerkt.

Etend Afvallen houdt absoluut niet in dat mensen een ongezond voedingspatroon kunnen voortzetten en daarmee veel gewicht kunnen verliezen, integendeel. Zoals je zelf al aangaf zal beweging en inspanning de eetlust verhogen waardoor je zelfs meer zal willen en moeten eten, wat ik trouwens ook al aangaf in mijn presentatie. Dit advies wordt dan ook in mijn programma gegeven en heeft daarom ook de toepasselijk naam Etend Afvallen gekregen. De juiste voeding en regelmatig eten zal daarom het afslankproces verbeteren en verhogen. Ik hoop dat je wat met deze antwoorden kunt.”

Tot slot

Bewegen is goed en dient gestimuleerd te worden. Wat dat betreft is er niets mis met het doen van 60-90 minuten spierversterkende oefeningen per week. Maar om dit aan te prijzen als een gegarandeerde oplossing tegen overgewicht waarmee je enorm gaat afvallen zonder voedingsaanpassingen en zonder dat er discipline voor nodig is gaat mij duidelijk te ver.

Verdere reacties zijn uitgebleven.

 Referenties

  1. http://www.etendafvallen.nl/fe/19518-etend-afvallen
  2. http://www.etendafvallen.nl/fe/19699-affiliate-hulp
  3. Je doet een 20-30 minuten spierverstevigende oefeningen, gewoon thuis, zonder dat je ook maar iets nodig hebt.
    Ook hoeft je helemaal geen ervaring te hebben of lening te zijn.
    En dan verbrand je tot 48 uur lang na je training nog calorieën.
    Zodat je het grootste gedeelte van de tijd aan het afvallen bent zonder dat je beweegt!
    Dus ook wanneer je voor de tv zit of ligt te slapen.
    Of zelfs zit te eten!
    En hoe vaak en hoe lang moet je deze oefeningen dan doen? 3 keer per week een 20 tot 30 minuten lang
    En na 12 weken heb je een top resultaat
    http://www.etendafvallen.nl/fe/19518-etend-afvallen
  4. Harrington M, et al. A review and meta-analysis of the effect of weight loss on all-cause mortality risk. Nutr Res Rev. 2009 Jun;22(1):93-108.
  5. Poobalan AS, et al. Long-term weight loss effects on all cause mortality in overweight/obese populations. Obes Rev. 2007 Nov;8(6):503-13.
  6. Waarom ben jij nog niet begonnen met afvallen? En dat terwijl je je dit wel voorgenomen had, anders was je immers nooit op mijn website terecht gekomen.
    Beginnen kan trouwens op de volgende link:
    http://www.etendafvallen.nl/fe/19805-beginnen
    Sorry dat ik zo direct ben, maar als personal trainer is dat de beste manier om iemand echt te helpen. Je achter de broek aan te zitten.
    Anyway, er moet een reden zijn dat je nog niet begonnen bent met Etend Afvallen.
  7. Tot dusver is iedereen die mijn methode heeft gevolgd mega enthousiast en heb ik alleen maar complimenten en leuke reacties gehad.
    Dus ik ben extreem zeker van mijn zaak. Ik weet gewoon zeker dat het jou supergoed zal helpen om af te vallen.
    En ik wil natuurlijk niet de reputatie van mijn website op het spel zetten.
    Misschien nog belangrijker, ik ben ook een mens, net als jij. En ik wil gewoon graag mensen helpen met afvallen en trots zijn op mezelf.
    En ook ik heb helemaal geen zin om me zorgen te maken over of ik word afgezet of niet. Het is immers ook niet makkelijk om iemand te vinden die je kan vertrouwen, vooral niet op het internet tegenwoordig. En daarom ben ik dus zo zelfverzekerd en royaal!
  8. Shaw K, et al. Exercise for overweight or obesity. Cochrane Database Syst Rev. 2006 Oct 18;(4):CD00381.
  9. CBO, Richtlijn Diagnostiek en behandeling van obesitas bij volwassenen en kinderen. 2008
  10. Blundell JE, Stubbs RJ, Hughes DA, Whybrow S, King NA. Cross talk between physical activity and appetite control: does physical activity stimulate appetite? Proc Nutr Soc. 2003 Aug;62(3):651-61
  11. Hopkins M, King NA, Blundell JE. Acute and long-term effects of exercise on appetite control: is there any benefit for weight control? Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2010 Nov;13(6):635-40.