Voedingsfabrikanten zetten regelmatig populaire fictieve (tekenfilm)figuren in om hun producten aantrekkelijk te maken voor kinderen. Deze prijken dan goed zichtbaar op de verpakking en worden gebruikt bij de marketing. Denk hierbij aan figuren als Sponge Bob, Dora en Kabouter Plop. Wat is het effect van deze figuren op de voedselvoorkeuren van kinderen?

Nieuw overzichtsartikel

Een recente systematic review laat zien dat het gebruik van deze figuren de consumptie van groente en fruit bij kinderen (2-12 jaar) kan doen verhogen. Het effect was echter groter wanneer deze figuren worden ingezet voor calorierijke voedingsmiddelen met weinig voedingswaarde (koek, snoep, chocolade).

 Opmerkingen

  • De studies verschilden onderling sterk van elkaar. Dat maakt het lastig om de resultaten met elkaar te vergelijken.
  • Het aantal deelnemers in de individuele studies was relatief klein.
  • Verschillende studies maakten geen onderscheid in ras, etniciteit en geslacht.

 Referentie

  1. Kraak VI, Story M. Influence of food companies’ brand mascots and entertainment companies’ cartoon media characters on children’s diet and health: a systematic review and research needs. Obes Rev. 2015 Feb;16(2):107-26.

 


P.s. Albert Heijn zendt een goede commercial uit over gratis moestuinpotjes bij aankoop van € 15 aan boodschappen. Commerciële belangen en gezondheid kunnen samengaan: http://www.marketingtribune.nl/…/albert-heijn-en-…/index.xml